צעדים ראשונים

התקופה שמייד לאחר האבחון, אך לפני שלתינוק או לילד מותאמים מכשירי השמיעה, עלולה להיות לא קלה. הורים רבים סיפרו ,כי הרגישו מזועזעים וחסרי אונים, לא מסוגלים לעזור לילדם בעוד הם מחכים למועדן של בדיקות הכרחיות שונות. במהלך תקופה זו ישנם מספר דברים, שביכולתך לעשות כדי להשפיע באופן חיובי על שמיעתו של ילדך, ובו בזמן לעזור לעצמך להרגיש יותר שולט במצב:

המשך לדבר אל ילדך.
אין זה משנה בן כמה הוא או מה היא רמת הירידה בשמיעתו, המשך לדבר אליו, שיר לו שירים המתאימים לגילו ושחק עימו כמו שהיית משחק עם כל ילד בגיל זה. כאשר אתה מדבר אליו, קרב את פניך לפניו והשתמש בהבעות פנים רבות. זהו גם זמן משותף יקר, המקרב אתכם, וגם הזדמנות לחזק תוך כדי דיבור את חשיבות הקשר במבטים.
נהל יומן.
כתיבת מחשבותיך והרגשותיך בתקופה זו, וכן תיעוד מהלך התפתחותו של ילדך משרתת שתי מטרות. זהו אמצעי מצוין לפורקן רגשי במהלך תקופה לא פשוטה. בנוסף, רישום זה מספק לך ולקלינאי התקשורת של ילדך אמצעי לסקירת ההתקדמות שילדך עושה.

לאחר ההתאמה

ילדים עם ירידה בשמיעה דורשים תמיכה וסבלנות גדולה מהרגיל. החל מהרגע הראשון, הדרך בה מקבל הילד את מכשירי השמיעה מושפעת מהסובבים אותו. עידוד וחיזוקים חיוביים, אשר יקבל הילד מבני משפחתו, מוריו וחבריו על שימוש עקבי במכשירי השמיעה שלו הינו חיוני לרמת ההערכה העצמית שלו. הנה מספר דרכים לעודד את השימוש במכשירי שמיעה בימים הראשונים ובמקביל להמשיך לעודד את התפתחות השפה והדיבור:

עזור לילדך ללמוד את שמו.
מאוד חשוב שילדך ידע לזהות את שמו. דבר זה מאפשר לכם להתחיל לדבר אחד עם השני בקלות. כשאתה קורא לילדך בשמו, זכור להביט בעיניו וקרא לו רק מסיבה מוגדרת. אם תקרא לילדך רק כדי לראות תגובה, ילדך עלול להתעייף במהרה מפעילות זו ועשוי להפסיק להגיב לה.
המשך לרשום ביומן.
הקשב לצלילים שילדך מפיק כאשר הוא משתמש במכשירי השמיעה. שינויים בדרך בה ילדך מתבטא (למשל – האם הוא משתמש יותר בעיצורים או בהברות כאשר הוא מדבר?) הם סמנים מצוינים על מנת להעריך את יעילותם של מכשירי השמיעה עבור ילדך.
נהלו לוח שנה למכשירי השמיעה.

רשמו כמה שעות בכל יום השתמש ילדך במכשירי השמיעה שלו, וכן מידע על מכשירי השמיעה עצמם, קבלתו או התנגדותו של ילדך למכשירים, וכל תגובה חדשה לצלילים שילדך חווה כאשר הוא משתמש במכשירי השמיעה שלו. לוח שנה זה יכול לשמש גם כגורם מדרבן בעזרת פרסים על שימוש במכשירי השמיעה, כמו למשל מדבקות.

הצבע על קולות יומיומיים בסביבתו של ילדך.

כאשר צלילים מתרחשים בסביבתכם, קרב את ידיך אל אוזניך, הצבע אל מקור הצליל ואמור "אני שומע את זה!". פעולה זו תמשוך את תשומת ליבו של ילדך לצלילים. בהמשך תוכל לפתח תרגיל זה אם תביא את ילדך אל מקור הצליל ותזהה אותו בשם. למשל – "הקשב לנביחתו של הכלב הזה!". עודד ושבח את ילדך בכל פעם שהוא מקשיב בריכוז ומשתתף בתרגיל.

תפקידך ביומיום

במהלך תהליך הגדילה וההתפתחות של ילדך, עבודת ההכנה, התמיכה והעידוד שסיפקת וביססת יעזרו לילדך לפרוח. הנה כמה הצעות שכדי לזכור:

  • התייחס לילדך כפי שאתה מתייחס לאחיו ואחיותיו - אל תפחד להציב רף ציפיות גבוה גם ממנו.
  • תן לילדך רמת אחריות המתאימה לגילו והראה ביטחון ביכולותיו.
  • המשך לדבר עם ילדך על ירידה בשמיעה, אך לא עד לרמה, בה הדימוי העצמי של ילדך מבוסס על הירידה בשמיעתו.
  • תן לילדך לדבר בשם עצמו והמשך לעודד ולשבח אותו על הקשבה והאזנה.
  • עודד את ילדך לנהל מערכות יחסים חיוביות עם אחרים.
  • עודד את ילדך להיות עצמאי יותר בכל הנוגע לשמיעתו.

המנע מלהדביק תוויות כאשר אתה מתאר את ילדך. לילדך אכן יש ירידה בשמיעה, אך זהותו נקבעת בראש ובראשונה על ידי תכונותיו ומאפייניו האחרים

בחברה

החל מהיום הראשון, טיפוח יכולתו של ילדך לפתח כישורים חברתיים היא חשובה ביותר. חלק מטיפוח זה הוא לתת לילדך את הביטחון ואת השפה להסביר לאחרים אודות הירידה בשמיעתו. בנוסף, פיתוח ציפיות אשר יסייעו לילדך לבנות מערכות יחסים חיוביות ומתגמלות חשובה באותה המידה. הנה מספר דרכים לפעולה שכדאי לזכור:

עזור לילדך לתאר את הירידה בשמיעתו במילים המתאימות לגילו. ילדים הם סקרנים מטבעם וסביר שיסתכלו וישאלו שאלות על מכשירי השמיעה. אם ילדך יידע להבהיר מה הם, יוכלו ילדים אחרים לקבל את הרעיון ביתר קלות. לדוגמה- רוב הילדים יכולים להבין שמכשירי שמיעה הם כמו משקפיים, אבל הם משמשים לשמיעה טובה יותר ולא לראיה.
למד את ילדך כיצד לבטא את צרכיו באופן ברור ובביטחון. שחקו במשחקי תפקידים כדי לעזור לילדך למצוא את הדרכים המתאימות להסביר לחברים, מורים ואנשים אחרים מה הוא צריך מהם כדי לשמוע טוב יותר.
עודד את ילדך לעמוד מול אחרים בשיחה ולהתאמץ לשים לב ולהקשיב. אין זו רק יכולת תקשורתית חשובה, אלא גישה חשובה לפיתוח מערכות יחסים חיוביות עם אנשים אחרים.
הצב רף ציפיות גבוה מילדך. אל תפטור את ילדך מנימוסים טובים, אחריות במשק הבית. אל תגן עליו מהתמודדות עם סיטואציות חברתיות.
אם אתה חושש שילדך נופל קורבן להקנטות, אל תהסס לפנות לייעוץ מקצועי בנוגע לדרכי התמודדות. חשוב לתת לילדים את המילים והכישורים להגן על עצמם. יחד עם זאת, יתכן וילדך יזדקק להתערבותך.

הפגש את ילדך עם אדם מבוגר חיובי, מצליח ובעל ירידה בשמיעה. אדם כזה יעזור לילדך לקבל את הרעיון כי ירידה בשמיעה היא לכל החיים, אך גם יראה לו כי ירידה בשמיעה אינה עוצרת בעד אנשים מלחיות חיים מלאים על פי רצונם.

לשחק בקבוצה של ילדך

ילד בעל ירידה בשמיעה עלול לחוות התפתחות מאוחרת בדיבור, שפה, לימודים, בתחום חברתי או רגשי – כל זאת בגלל מחסור בקלט שמיעתי תקין במהלך שנים קריטיות בלימוד השפה. קבוצה מגוונת המורכבת מקלינאי תקשורת, בני משפחה וחברים יכולה לעזור להבטיח שילדך ואתה מקבלים את כל התמיכה, העזרה והעידוד לו אתם זקוקים.

  • מוריו, מדריכיו וחבריו של ילדך, יחד עם בני המשפחה וקרובים אחרים יהפכו לחלק מרכזי ומהותי ברשת התמיכה של ילדך ושלך.
  • ילדך עשוי להפיק תועלת משמיעת סיפורי הצלחתם של משתמשים אחרים במכשירי שמיעה.
  • בדוק האם בית הספר של ילדך מורות או סייעות מאומנות בתמיכה בילדים בעלי ירידה בשמיעה.
  • קלינאי תקשורת ממשרד החינוך או מארגון "שמע", פסיכולוגית בית הספר או עובדת סוציאלית יכולים גם הם לספק תמיכה וסיוע בלימודים לילד בעל ירידה בשמיעה.

חשיפת אחרים למידע הכלול באתר זה תהווה התחלה מצוינת לשיתופם במתן תמיכה יעילה לילדך.

רשימה מקוצרת להורים

  • לילדך עלול להיות קשה, ואפילו בלתי אפשרי, לשמוע אותך כאשר הטלביזיה פועלת ברקע.
  • צור קשר עין עם ילדך לפני שתדבר אליו, ושמור על קשר עין תוך כדי השיחה.
  • הקפד לא ליצור הפרעות כמו לעיסת מסטיק או נגיעה בפניך או בשיערך תוך כדי דיבור עם ילדך.
  • אם ילדך לא הבין משהו שאמרת, נסה לנסח את המשפט מחדש במקום פשוט לחזור עליו.
  • אל תחזור או תפרש את דבריהם של אחרים עבור ילדך. הנח לילדך לשמוע בכוחות עצמו.
  • תן לילדך חיזוקים חיוביים. ילדים מבוגרים יותר עשויים לחוש תסכול או כעס. עדיף לקבל רגשות אלו מאשר להתעלם מהם או להדחיק אותם. במקרים כאלו טוב לדבר על דרכים להתמודד עם התסכול.
  • עודד ושבח את ילדך כאשר הוא מקשיב כהלכה. פעולה זו תעודד אצלו עצמאות.
  • הבנת העובדה, כי לילדך ירידה בשמיעה ,יכולה להיות משתקת. השקע זמן בלימוד אודות ירידה בשמיעה וכיצד לעזור לילדך בצורה הטובה ביותר.
  • הקדש זמן גם לעצמך כשאתה זקוק לו, או דבר עם אדם אחר על הרגשותיך.
  • הקפד לדבר אל ילדך בקול רגיל. עבור ילדים רבים קולות רמים אינם נעימים, אפילו עם ירידה בשמיעה.
  • תמוך בילדך על מנת לבנות את בטחונו העצמי.
  • דבר עם ילדך ממרחק שלא עולה על 2 מטרים.
  • שמור על רעשי רקע ברמה הנמוכה האפשרית.

בבית הספר

אם החלטת לרשום את ילדך לבית ספר "רגיל", יהיה צורך בתמיכה מצד מוריו, חבריו לכיתה ובית ספרו החדש של ילדך. הכנות ותקשורת פתוחה הן מפתח חשוב לחוויית בית ספר חיובית ונעימה.

הסתגלות למכשיר שמיעה אצל ילדים
  • התחל בפגישה עם מנהלי בית הספר ומוריו של ילדך על מנת שיוכלו להכיר ולזהות את צרכיו. דבר על השימוש במערכת FM בכיתת הלימוד, אם כזו הומלצה לשימוש על ידי קלינאי התקשורת של ילדך.
  • בדוק אילו משאבים עומדים לשימוש בית הספר על מנת לתמוך בילדך.
  • כל צוות בית הספר, לרבות המורים להתעמלות, מוסיקה, ספרנים וכל בעל תפקיד אחר צריך להיות מודע לצרכים של ילדך. סביבה תומכת, מקבלת ומעודדת היא חשובה ביותר.
  • תן למחנכיו של ילדך רשימה, המסכמת את צרכיו ואסטרטגיות שונות שיבטיחו את הצלחתו בית הספר.
  • הפגש את ילדך עם המחנכת שלו מספר פעמים לפני תחילת הלימודים. זוהי הזדמנות מצוינת לבסס היכרות ונוחות זה עם זה, כמו גם לזהות נקודות חזקות ואתגרים מבחינה לימודית וחברתית.
  • התייעץ עם המחנכת של ילדך כיצד לעצב את מבנה הכיתה כך שיספק סביבה אידיאלית לשמיעה לילדך, הכוללת מקום ישיבה, טיפים להפחתת רעשי רקע וקבלת תאורה טובה (רצוי תאורה טבעית) לקריאת דיבור.
  • תמיכתם של חברים לכיתה חשובה מאין כמוה. עודד את מוריו של ילדך לשלב בתכנית הלימוד הכיתתית חלק על שמיעה. דבר זה יכול לכלול דיון כלשהו על ירידה בשמיעה, או אפילו פעילות בה יסביר ילדך כיצד פועלים מכשירי השמיעה שלו ויציג אותם לכיתה (הערה – חשוב מאוד לוודא כי לילדך אכן נוח עם גישה זו).
  • הפנה את מוריו של ילדך לאתר זה למידע ורעיונות נוספים

מידע להדפסה עבור מורים ומדריכים

למרות שמטרתם של דפי מידע אלו היא לתת לאחרים את המידע הנחוץ לתמיכה בילד בעל ירידה בשמיעה, באפשרותך גם לכלול בהם מידע אודות נקודות החוזק של ילדך, כישוריו ואתגרים אישיים מעבר לירידה בשמיעתו. זוהי הזדמנות מצויינת לחזק את העובדה שילדך הוא בראש ובראשונה ילד, ורק לאחר מכן ילד בעל ירידה בשמיעה.

באפשרותך להוריד את המכתבים האלו אל מחשבך, להתאימם אישית ולהדפיסם:

כאן ניתן למצוא רשימות טיפים למורים ומדריכים הניתנות לשליחה או הדפסה: